Verslag ponykamp 2008

Van zondag 27 april tot en met dinsdagavond 29 april zijn we met 25 kinderen en 20 pony's op kamp geweest. Ditmaal zijn we een eindje verder geweest dan twee jaar geleden, en wel naar het plaatsje Gasselte, dichtbij Assen.

Zondag
Rond 10 uur zondagmorgen kwamen de eerste kinderen aan na een rit van ruim twee uur. Het was prachtig weer deze dag.
Nadat de pony's waren uitgeladen, hebben we samen met de ouders koffie gedronken. Zo omstreeks twaalf uur vertrokken de ouders weer richting de Achterhoek. Wij hebben toen met ons allen geluncht in de buitenlucht en na die tijd werden de kamers ingedeeld en de bagage opgeruimd. Daarna werden de pony's gezadeld en hebben alle kinderen twee dressuurproeven gereden, waarbij goed en netjes gereden werd en de proeven werden natuurlijk beoordeeld door een zeer 'strenge jury'. Toen werd het tijd voor de macaroni bereid door Anke, Silke en Nienke, want ponyrijden maakt hongerig. Het smaakte lekker.
Na het avondeten werd er een spelletje levend ganzenbord gespeeld, waarbij de kinderen opdrachten moesten vervullen. Daarna nog een stoelendans gedaan waarbij het er weer zeer fanatiek aan toe ging. En weer waren de magen hongerig, maar dankzij Arie van der Put waren er voor ons overheerlijke gehaktballen. Daarna een rondje langs de pony's, waar alles rustig was.
Toen werd het tijd om te gaan slapen, dacht de activiteitencommissie, maar de kinderen dachten hier anders over. Tot in de vroege uurtjes waren ze nog wakker. Ook dit hoort bij een ponykamp.

Maandag
Om 8:00 uur werden alle kinderen gewekt door de mannen. Ja, deze waren er als eersten uit. Na een stevig ontbijt met eieren, dankzij de familie Engel, werden de pony's gezadeld. Het was druilerig weer maar dat mocht de pret niet drukken. Iedereen kreeg een half uurtje dressuurles van Corinna en een half uurtje springles van Jean. Ook de niet-springers hebben toch meegesprongen. Klasse!
's Middags zijn we naar een attractiepark in de buurt gegaan. Dit heette Rouwerzand. Tegen schoolreisjesprijs mochten we hier naar binnen. We konden onbeperkt patat, frikandellen, kroketten, hamburgers en ijsjes eten. Hier werd dan ook stevig gebruikt van gemaakt. Wel werden er enkele personen (zowel groot als klein) misselijk van de attracties, zeiden ze. Of toch van het eten??
's Avonds hebben we spelletjes met de pony's gedaan, waarbij opviel dat alle pony's goed meewerkten. Er werd geslalomd, spiekerpoepen en dat allemaal zo snel mogelijk. Daarna was er de bonte avond, waarbij van groot tot klein diverse toneelstukjes, spelletjes en liedjes ten gehore werden gebracht. Ook dit was weer een gezellige avond. Nog even een rondje langs de pony's en naar bed toe. Omdat dit de laatste nacht was, werd er door de kinderen van alles bedacht om de leiding te pakken te krijgen, maar de meesten sliepen door de wekker heen. De mannen hadden een stok voor de deur gezet zodat zij rustig konden slapen.

Dinsdag
Rond 9:00 uur opgestaan en ontbeten. Hierna werd er opgezadeld voor een prachtige maar stevige buitenrit. Wat is dat daar goed geregeld. Alle ruiterpaden waren super goed aangegeven en na een rit van twee uur werd er gepauzeerd voor de lunch in een wei midden in het bos. Hierna nog weer een rit van twee uur voordat we moe maar voldaan bij de manege aankwamen.
Daarna moesten we de kleren weer inpakken en de kamers opruimen. Wat een zootje was het, maar alle kinderen hebben keurig hun eigen kamers schoongemaakt.
Daarna kwamen de eerste ouders alweer om hun kroost op te zoeken en was het tijd voor de overheerlijke barbecue, waar dan ook goed gebruik van werd gemaakt. André Wikkerink had zich opgeofferd om hiervoor helemaal naar Drenthe te komen. Nou, het was super geregeld en werkelijk voor een spotprijs.
Tegen 20:30 uur was iedereen zo'n beetje weg en konden wij als laatsten de weg naar huis opzoeken.
Moe maar voldaan kijken wij als activiteitencommissie terug op dit kamp.
Het was een zeer leuke en fijne groep waar iedereen goed met elkaar omging. Dit maakt het voor ons ook gemakkelijker omdat dan alles bijna vanzelf loopt.
De begeleiders van dit kamp waren Marianne en Silke Luijmes, Peter Heveling, Eelco Bergsma, Marianne Willemsen, Anke Klein Gotink, Nienke Tolkamp, Corinna Peters en Jean en Rianne Ankersmit.

Nogmaals allemaal bedankt voor dit prachtige kamp

Er zijn tijdens dit kamp ca 600 foto's gemaakt. We zijn bezig om die op een dvd te zetten, zodat iedereen die wil deze dvd tegen een kleine vergoeding kan kopen.
Groetjes van Jean